Ik hoop dat je van wat vakantie genoot. Ik in elk geval wel. Hoewel ik mijn mails 2 keer per dag even nakeek (paar minuten maar, en wel nodig ook), kon ik lekker afschakelen. Het was ook heel hard nodig. Want het voorbije jaar was wat mij betreft meeegacool, echt een waaw. En daar heb ik ook, samen met mijn team, heel hard voor gewerkt. Tot uitputting toe, zo ongeveer. En dus was het tijd voor ontspanning en die heb ik ook gehad. 

Vakantie is voor mij ook altijd een beetje stand van zaken opmaken en nieuwe gewoontes  installeren. Dat is niet evident. Want voor je ’t weet, word je weer meegesleept in de maalstroom van alledag. En in oude gewoontes. Ook daar is niks echt mis mee, als het maar evenwichtig blijft en de balans niet ineens heel zwaar gaat overhellen naar één specifiek domein, zelfs als dat domein een passie van je is.

Ik las op een burn-out forum dat iemands arts gezegd had dat je nooit helemaal herstelt van een burn-out. Ik ben het daar echt niet mee eens. Je enthousiasme kan wel degelijk volop terugkeren. Het is wel een periode om lessen uit te trekken. Want je wordt niet immuun door eens uitgeput te zijn, zoals bij een kinderziekte. En je krijgt ook geen lijstje mee met ‘dit zijn jouw harde grenzen’. Die moet je ontdekken, vaak door er even terug tegenaan te vliegen. Het blijft dus een continu leerproces.

Nu het nieuwe schooljaar eraan komt (ik tel nog altijd in schooljaren, in mijn hoofd blijf ik een kind 😃 ), is het dus een mooi moment om een aantal kleine (of grote) aanpassingen door te voeren. Hierbij een aantal mogelijkheden. En vul gerust aan!

Zoek structuur
Een van die dingen die me heel erg stoorden, was de chaotische manier waarop mijn dag soms verliep. Ik plan wel. Maar dan komt er vanalles tussen (de deurbel gaat, een telefoontje, een mail,…). En ik heb ook meestal een lange ‘to do’ lijst met kleinere dingen op die echt ook moeten gebeuren. Ik heb een nieuwe planning voor ‘mijn ideale week’ gemaakt waar ik me vanaf de start van het schooljaar meer aan wil houden. Dat betekent iets meer discipline en ook iets meer dingen later doen, dus niet nu meteen. En sommige dingen delegeer ik of schrap ik. Dat klinkt als ‘nee’.

Reflecteer regelmatig, liefst wekelijks
Het hoeft geen jaar te duren voor je weer eens orde op zaken stelt. Doe het liefst wat vaker. Ik ontdekte ook een supertool, de Daily Greatness Business Planner. Een soort dag-, week- en maandboek met reflectie en planning. Ik ben er helemaal weg van. Hij bestaat ook zonder de ‘business’ erin. Of gebruik gewoon een boekje, een app,…wat voor jou werkt.

Hou je enthousiasme in de gaten
Ik word snel enthousiast over nieuwe ideeën en ik heb er ook heel veel. Daarnaast heb ik een goed uithoudingsvermogen en kan ik lang doorgaan, ook als ik eigenlijk doodmoe ben. De laatste maanden heb ik geëxperimenteerd met ‘morgen is er ook nog een dag’. Zet je computer af, bekijk je mails niet meer. En ga vooral niet door als je hersens op knappen staan en je lijf kreunt. Morgen is er ook nog een dag. Je enthousiasme is kostbaar.

Less is more. Schrappen wat niet (meer) past
Kiezen is een moeilijke voor enthousiaste mensen. En toch is de zomer voor mij ook een moment om te beslissen wat ik niét meer ga doen. Welke samenwerkingen of opdrachten niet meer passen bij hoe ik mijn pad verder wil of kan uitbouwen. Er zijn nu eenmaal ‘maar’ 24 uur in een dag. Ook als je niet zelf heer en meester bent over je werk, zoals ik in theorie, kan je die oefening maken en bespreken. Hoe beter je je kan focussen op dingen die nu belangrijk zijn, hoe meer resultaten je zal neerzetten.

Zorg voor voldoende voeding
Het leven is veel meer dan werken alleen. Voorzie tijd voor dingen die je voeden. Of het met je kinderen spelen is, of alleen-tijd, tekenen, schrijven, wandelen, lopen, sporten,…het herstelt je evenwicht. Ik probeer dagelijks mijn aantal stappen te zetten, ook als ik mensen coach. En ik merk dat het me energie geeft, en hen ook.

Slaap!
Je bent een mens en geen machine. Het aantal uur slaap dat je nodig hebt, is individueel verschillend. Ik sliep jarenlang tussen de 5 en 6 uur. Teveel werk, teveel tv ook, teveel social media, te late avondjes in de week (want o zo gezellig, of unieke gelegenheid, of…) en ik plan ook altijd iets te enthousiast. En dus liep ik al een jaar of 2 rond met chronische hoofdpijn. Die wil ik niet meer. Ik monitor mijn slaap nu en heb mezelf een doel gezet. En wat een verschil in productiviteit en vreugde!!!

Ik wens je een superstart van het najaar. En ik ben heel benieuwd welke gewoontes jij bij de nieuwe start van het ‘seizoen’ wil delen!

Is het evenwicht zoek? 
Zit je enthousiasme onder het stof?
Zoek je een manier om het te bespreken? Neem contact. 
Loopbaancheques zijn er voor werknemers én zelfstandigen!

Pin It on Pinterest

Share This