Gezondheidscoach, relatiecoach, plusoudercoach, studiecoach, loopbaancoach, sekscoach, leiderschapscoach… Voor elk probleem loopt er wel ergens een coach rond. Maar wat is coachen en wat is het niet? Hoe kan jij in het leven van elke dag coachende vaardigheden inzetten om de mensen rondom jou zelfredzamer en contenter te maken, zonder dat je ‘coach’ bent? Wat is daarvoor nodig, en wanneer stop je ermee of begin je er zelfs niet aan?

Wat is coachen?

Coachen betekent iemand begeleiden naar groei, waarbij je vaardigheden versterkt die de ander helpen zijn of haar eigen probleem of vraag op te lossen. Je zou het kunnen vergelijken met opvoeden, met één fundamenteel verschil: tijdens een coachingsproces zijn beide actoren volkomen gelijk. De coach is expert van het leerproces, de gecoachte (wij noemen hem of haar ‘klant’) is expert en eigenaar van zijn of haar eigen leven en zal dus de eindbeslissing nemen over de uiteindelijke oplossing. In die zin hebben klanten gelijk als ze zeggen: “Uiteindelijk heb ik toch zelf de oplossing moeten vinden.” Exact. Daar gaat coachen over: anderen helpen om zichzelf te helpen. Bovendien streeft een goede coach ernaar om zichzelf overbodig te maken. We leren onze klanten immers  omgaan met gelijkaardige situaties in de toekomst.

Maar wat doet een coach dan precies dat kan helpen?

Een coach helpt je in eerste instantie om je doel te formuleren. In plaats van wat je niet meer wil, formuleer je wat je wél wil. Althans, dat doet een oplossingsgerichte coach. Daarnaast helpt een coach je om je gedachten op een rijtje te zetten. Als klanten voor het eerst bij ons binnenstappen, horen we het verhaal van alles waar ze tegenaan lopen, hun onmacht, hun onsuccesvolle pogingen, hun angsten, twijfels en nachtmerries. Dat moet kunnen: een coach moet je een veilige ruimte bieden om te leren, no matter what. Een coach doet dat met slechts één belang voorop: je helderheid geven en je proces ondersteunen in de richting die je zelf wenst. Dat alleen al helder krijgen, is van onschatbare waarde; eens je weet wat je wél wil, of zich dat nu meteen kan materialiseren of niet, ben je al een heel eind onderweg. De rest is zoeken hoe, onderzoeken wat gewerkt heeft, wat er verbeterd is, waar je nog vastzit.

Het is dus niet aan de coach om je te adviseren, je oplossingen in te fluisteren, keuzes of beslissingen in jouw plaats te nemen. Dat zou niet kloppen, het is immers jouw leven. Daarnaast werkt de coach op basis van een vraag, een knoop, een probleem dat de persoon anders wil. Geen probleem of vraag betekent dus dat er geen werk te verrichten valt.

Waarom wij kiezen voor Solution Focus!

In de Oplossingsgerichte Methode gaan coach en klant samen op zoek naar de simpelst mogelijke manier om vooruitgang te boeken. “Al wat men aandacht geeft, groeit.” Daarom gaan we vooral op zoek naar wat wél werkt, gaan we klachten omzetten in doelen en helpen we onze klant om kleine stappen te zetten in de richting van zijn gewenste doel. Solution Focus vormt de kapstok van de Make me Fly! coachingsmethode. 

Wil je meer weten over Oplossingsgerichte Coaching?

Help jij graag anderen, krijg je vaak te horen dat jij echt goed kan luisteren of wil je in je werk meer kunnen coachen? In het online programma “Coaching: Basic Skills” ontdek je welke basic skills je als oplossingsgericht coach nodig hebt! En tijdens de hele maand december 2021 ontvang je met de kortingscode XMAS21-MMF 25% korting op je inschrijving!

Pin It on Pinterest

Share This