De 6 twijfels van de kersverse leidinggevende wetenschapper of ingenieur – Gastblog Ineke Verweire

Als PhD in de wetenschap, ingenieur of economist word je vaak door je specialistische opleiding op universitair niveau direct gebombardeerd tot leidinggevende van een team. Daar sta je dan, tweede helft van de 20, vol enthousiasme, maar met een klein hart en totaal geen leidinggevende ervaring. Tijdens coachinggesprekken hoor ik de twijfels. Daarom wil ik vanuit mijn 20 jaar ervaring als leidinggevende de top 6 gehoorde twijfels voor je aanpakken.

Twijfel #1 – Mijn teamleden hebben meer kennis dan ik. Hoe kan ik hen dan aansturen?

Waarschijnlijk zijn veel van je teamleden ouder dan jij én soms al jaren actief binnen het bedrijf. Ze kennen hun job en kennen het bedrijf door en door. Jij werd niet aangeworven om hun job te doen: jij hebt andere kennis en competenties. Geef je teamleden het respect en de bewondering die ze verdienen. Betrek hen bij oplossingen en maak je verwachtingen duidelijk. Doe het samen.

Twijfel #2 – Hoe kan ik een teamlid tot de orde roepen?

Dit stuk van leiderschap vindt niemand echt leuk. En toch is het noodzakelijk: pak dingen die echt niet door de beugel kunnen snel genoeg aan. Het waait niet over. Volg de 4G-methode: beschrijf het waargenomen Gedrag, verklaar de Gevolgen voor de organisatie (de reden waarom je ’t aanpakt), welk Gevoel jij daarbij hebt, en verwoord het Gewenst gedrag. En geef complimenten voor gewenst gedrag, zeker na zo’n gesprek.

Twijfel #3 – Hoe motiveer mijn team om zelf het probleem op te lossen?

O wat is het soms fijn om het aapje door te geven aan je leidinggevende! Maar zo leren je teamleden niet om zelf problemen op te lossen. Het is bovendien niet je rol als leidinggevende om alles zelf op te lossen. Bekijk eerst van wie ‘de aap’ is en bespreek hoe jij als leidinggevende je medewerker(s) kan helpen om zelf voor de ‘aap’ te zorgen. Zélfs als je ’t antwoord weet, laat je niet verleiden om het meteen op tafel te gooien, tenzij je teamlid het effectief zelf (nog) niet kan. Je wil probleemoplossend vermogen stimuleren. Vraag suggesties, alternatieven en reageer enthousiast. Het is hun leerproces en mensen zijn meer gemotiveerd voor een oplossing die ze zelf vonden.

Twijfel #4 – Hoe kan ik mijn teamleden te vriend houden?

Niet altijd. Vaak gebeurt het dat je eerst een tijdje als collega’s werkte met de mensen uit het team. Reality check: als leidinggevende ben je niet meer één van hen. Je hebt nu een andere rol en dat is wennen. Zelfs als jij je niet anders voelt, zien zij je wel anders. Je zal dingen beslissen die zij niet leuk vinden, of dingen weten die zij (nog) niet weten. Proberen om altijd ‘goeie vriendjes’ te blijven, komt hypocriet over. Kader je beslissingen en toon empathie voor de consequenties van die beslissing. Vraag hoe jij hen kan ondersteunen. Een open en eerlijke houding geeft je meer vertrouwen en respect.

Twijfel #5 – Hoe behoud ik mijn teams vertrouwen bij onmogelijke opdrachten?

Als leidinggevende krijg je opdrachten van interne of externe klanten en moet alles organiseren om de klus te klaren. Wat als de opdracht onmogelijk blijkt? Doorduwen bij je team of tegengas geven bij de klant? Alles willen opleveren en doorduwen bij je team garandeert je een ontevreden klant én een ontevreden team. Stel een stappenplan op, een helder mijlpalenplan. Betrek je team en je klant in een realistische planning, met alternatieven. Geef aan wat wel en niet kan. Zo leert je klant bij en hou je je team gemotiveerd. Onmogelijke opdrachten wil niemand (het woord zegt het zelf, toch?).

Twijfel #6 – Hoe kan ik onder tijdsdruk toch (wetenschappelijk) juist en onderbouwd blijven werken?

Als wetenschapper/ingenieur heb je geleerd om alles grondig te doen. Maar wil je klant wel betalen voor bevestigend onderzoek of om de puntjes op de i te zetten? Streef het Pareto-principe na: de 80/20 regel. Is 80% van de vraag beantwoord? Is de klant tevreden? De laatste 20% zal je immers exponentieel meer energie en tijd kosten en put je team uit. Vermeld gerust welke testen je nog kan doen om meer zekerheid of info te bieden. Het is dan aan de klant om te beslissen of hij het wil en of hij er wil voor betalen.

 

Herken je deze twijfels? Daar kan ik inkomen, been there, done it. En je bent niet de enige! Daarom zijn er loopbaancheques: we ondersteunen je als loopbaancoach om je vaardigheden aan te scherpen en om sterker in je schoenen te staan in je rol!

Pin It on Pinterest