Ik heb een déjà-vu gevoel. Thuiswerken, de kinderen in huis hebben en alle hobby’s die stilvallen,…  De nieuwe lockdown is een feit. En net zoals tijdens de eerste lockdown zie ik rondom mij mensen worstelen met de uitdaging om het allemaal gecombineerd te krijgen. Want het lijkt wel of we plots weer superman of -vrouw moeten zijn: een goede werknemer of leidinggevende op het werk, kinderopvangbegeleider voor de kids, mental en health coach voor gezins- en familieleden,…

Met deze 5 gouden tips kan jij er een gouden herfst(vakantie) van te maken!

Stay safe & sane!

Els

Gouden tip #1 : compartimenteer

Zowel voor jezelf als voor je gezinsleden is een basis dagstructuur noodzakelijk. Spreek dus duidelijk af (met jezelf én met je gezinsleden) wanneer je start met werken en wanneer je stopt. En dus ook wanneer je tijd hebt voor je gezinsleden of huishoudelijke taken. En wanneer je eet en slaapt. Leg vooral vast waar jouw grenzen liggen en ga niet knabbelen aan de basics als slapen, eten en persoonlijke verzorging. En indien mogelijk, zorg voor een aparte werkplek waarvan je de deur kan dicht trekken op het einde van je werkdag.

Gouden tip #2 : kies een doel-van-de-dag

Bepaal een doel van je dag, dat ene ding dat je vandaag wil doen. Geen eindeloze to do lijst dus, maar één ding dat je zeker wil gedaan hebben. Maak hierbij een afweging tussen de tijd en middelen die je hebt en het resultaat dat je kan bereiken hiermee, en bepaal een realistisch doel. Elk van ons heeft 24 uur tijd op een dag. Het verschil ligt hem in hoe jij die uren wil benutten.

Gouden tip #3 : wees mild voor jezelf en anderen

Maak keuzes voor die dingen die écht belangrijk zijn. Niet alles is even belangrijk. De wereld stopt niet met draaien wanneer er geen propere sokken meer zijn. Trouwens, nu we toch allemaal thuis zijn, is strijken misschien niet zo nodig als anders. Probeer ook taken te delegeren. Maar aanvaard daarbij wel dat anderen het misschien anders doen dan jijzelf. Better done than perfect.

Gouden tip #4 : evalueer en beloon jezelf

Evalueer elke dag en beloon jezelf voor de (kleine) doelen die je behaalde. Wanneer iets niet lukte, stel jezelf dan de vraag hoe dat komt en wat je ervan leert. Misschien was het toch niet zo belangrijk? Of misschien plande je te veel? Wat wil je dus morgen minder, anders of meer doen.

Gouden tip #5 : blijf buiten komen

We zitten opnieuw weer in ons kot. Frisse lucht en daglicht zijn essentieel. Net zoals slaap en rust. En regelmatige prikkelpauzes. De herfst is voor heel wat mensen het favoriete seizoen om de natuur in te duiken. Er gaat dan ook niets boven een heerlijke herfstwandeling voor jong en oud. En in het bos valt er vanalles te zien, te rapen en te beleven. Check hier de tips van Natuurpunt

Zie je’t even niet meer zitten? Nood aan mental support? Tijdens life coaching helpen we je om helder te krijgen wat je wél wil en hoe jij stappen kan zetten in de juiste richting. We coachen offline (coronaproof en zolang het mag) én online. Contacteer ons om een afspraak te maken voor kennismaking.

naar het YouTube kanaal van Make me Fly!

Tijdens de eerste lockdown organiseerden we gratis online trainingen die nu opnieuw brandend actueel zijn. Je kan ze herbekijken op ons YouTube-kanaal. Abonneer je op ons kanaal om niets te missen.

Realistisch & haalbaar thuiswerken en plannen

Volg hier deze gratis online training.

Hoe blijf je gezond 'in je kop' in je kot?

Volg hier deze gratis online training.

Pin It on Pinterest