Langs alle kanten word je bestookt met ‘goed advies’ over hoe je deze Corona-periode kan doorkomen. Voor mensen in de zorg- en andere sectoren die wel actief blijven, lijken de tips soms compleet onhaalbaar en brengen ze eerder frustratie en ergernis dan ‘hulp’. Ook voor thuiswerkende ouders, plus-ouders, alleenstaanden… lijken de tips wel van Mars of Venus te komen. Wij geven 10 tips die wél helpen om mentaal gezond te blijven wanneer de balans tussen werk en gezin even zoek is.

Misschien kan dit voor jou iets betekenen:

  1. Met stip op één: doe meer van wat werkt! Iedereen is anders en gaat anders met stress en verlies om. Kijk vooral naar jezelf. Merk op wat er voor jou werkt en doe er meer van!
  2. Werkt iets niet? Doe iets anders! Een stevige zilveren medaille voor deze tip. Probeer je iets uit en werkt het niet? Probeer het nog eens. Werkt het nog steeds niet? Stop ermee! Niet alle goede adviezen werken voor iedereen. Er zijn 7,7 miljard mensen – het zou heel bijzonder zijn moest er voor hen allemaal dezelfde oplossing zijn. Durf gewoon te zeggen: dit werkt voor mij niet, en probeer iets anders.
  3. Laat los! Het is onmogelijk om alles te combineren en in al die dingen een foutloos parcours af te leggen. Werken? Schooljuf of -meester? Poetsen? Koken? Winkelen? Kinderen entertainen? Mediteren? Wandelen? Wassen? Strijken? Vergeet niet dat je nu plots een hoop extra ‘rollen’ krijgt toebedeeld. Doe wat je kan. Dat is meer dan goed genoeg.
  4. Wees mild en zacht voor jezelf. Alles wat je doet is prima. Uit de bocht gaan is prima. Erken je gevoelens en laat ze gewoon even zijn. Het is helemaal ok om boos, verdrietig, angstig, gefrustreerd… te zijn. Laat jezelf toe dat dit gebeurt. Merk je gevoelens op en laat jezelf toe om het écht te voelen. Als dat mag, kunnen deze gevoelens wegglijden. Er tegen vechten maakt ze alleen groter.
  5. Zorg voor elkaar. Zie je iemand die het moeilijk heeft. Spreek hem of haar aan. Zeg dat je er bent als hij of zij het nodig heeft. Praat met elkaar. Geef geen tonnen advies. Luister gewoon.
  6. Probeer anderen niet te begrijpen. Iedereen gaat op zijn of haar manier om met verlies en stress. Is je collega volgens jou té boos, té egoïstisch, té altruïstisch? Wat je ook vindt, probeer je niet te ergeren aan het gedrag van anderen. Iedereen gaat door een ‘rouwcurve’, alleen ervaren we onze emoties allemaal anders en op een ander moment. Kijk ernaar met compassie en laat het passeren.
  7. Blijf verbonden met dierbaren. Hou contact met anderen via social media, telefoon, spreek online af, speel samen online gezelschapsspelletjes… Kennen jullie de Whatsappero al? Of de Skyperitief?
  8. Wat is jouw ‘normale’ manier om te ontspannen? Probeer dit aan te houden. Ga joggen, beweeg, kijk Netflix, mediteer, dans,… Je hoeft niet persé op zoek naar anderen manieren om je te ontspannen. Misschien kan je gewoon blijven doen wat je deed? Of een licht aangepaste versie ervan?
  9. Hou routine in de mate van het mogelijke. Niet iedereen is een ‘routinemens’. Als jij dat in normale omstandigheden niet bent, forceer jezelf dan ook nu niet. Zoek naar wat werkt. Een strakke planning? Of eerder een paar punten die je die dag wil afwerken zonder strak schema? Kijk wat jou het fijnste gevoel geeft.
  10. Dikke duim voor jezelf en anderen. Wat zijn jullie goed bezig! Applaus en respect. Terecht. Laat het toekomen. Dit is verdiend. Minimaliseer het niet. ‘Het is toch mijn job’? Ja. En Neen. ‘Dat doet toch elke ouder voor zijn/haar kinderen?’. Ja. En Neen. Want wat jullie nu presteren is uitzonderlijk. Dikke duim voor jezelf. Echt wel. Laat de complimenten toekomen en je hart raken. Antwoord: ‘dank je’ als iemand je wil bedanken. Neem het aan, want het is zo hard verdiend. Vergeet ook anderen niet te bedanken. Blijf complimenten geven. Bedankt!

Werk en privé gebalanceerd houden? Een crisisperiode op het werk overbruggen? 

Loopbaanbegeleiding helpt je om mentaal gezond te blijven wanneer het werk je meer dan anders uitdaagt. Je kan bij mij of mijn collega’s terecht in Vlaanderen, Brussel en online. Dankzij de VDAB loopbaancheque betaal je slechts 40 euro per 4u begeleiding, voor een 2e cheque betaal je 40 euro voor 3u begeleiding. Kennismaken is gratis!  Ontdek er alles over op deze pagina.

Rilla

Pin It on Pinterest